zaterdag 21 januari 2017

Zaterdag 7 januari

Vroeg op, inpakken, ontbijt en naar de hoofdweg voor de bus naar Kataragama, die om 08.10 langs zou moeten komen.
Helaas, we komen er na enige tijd achter dat die bus niet gaat. Advies van busmensen: de bus naar Wellawaya, daar overstappen. Aldus geschiedt en vanuit de open raampjes van de bus zien we het berglandschap voorbij gaan en langzaam veranderen in een vlak landschap met rijstvelden e.d. Het wordt ook steeds warmer.

In Wellawaya blijkt dat de volgende bus naar Kataragama pas om half 2 gaat. Daar hebben we geen zin in, en we nemen een taxi. Voor 5000 roepies brengt iemand ons in zijn Tata Mahindra (alweer, zie 20 december) naar Kataragama. Onderweg komen we een olifant tegen, waar voorzichtig omheen gemanoeuvreerd wordt. Ook een varaan steekt ergens de weg over. Natuurreservaat Yala is vlakbij en de weg gaat dwars door natuurreservaat Lunugamvehera...

Om 11 uur zijn we bij Sunill's Guesthouse in Kataragama, gereserveerd op advies van Brigitte en Wiebe (zie 27 december). Mooi, we hebben nog tijd om in het nabije meertje (Detagamuwa-wewa) vogels te bekijken. Purperhoen, jacana, een uil e.a.... en ook een meterslange krokodil. Dat waarschuwingsbord stond er niet voor niets.

Indische kievit, bijna overal waar water is

Pheasant-tailed jacana, alleen hier gezien

Einde middag gaan we naar de tempels. Eerst over de markt. Lekker, banaantjes, denken we - maar alles wordt kant-en-klaar op mooie schaaltjes verkocht, de hele markt is voor offerandes!

De tempels zijn een groot spektakel. Stemmen van heerlijk vals zingdreunende monniken schallen over de straat. Véél mensen. We lopen eerst door het voorste tempelcomplex naar de pagode die enkele honderden meters verder ligt. De twee zijn verbonden door een straat van zand, met stenen stoepen. Een aap schuimt de vuilnisbakken af, andere schieten door de bomen; het zijn niet de gebruikelijke tempelapen maar een andere soort. Op sommige hoeken staan soldaten met mitrailleur, mét schoenen, of politieagenten, op blote voeten, zoals vrijwel iedereen.
Als we bij de pagode zijn, vindt er een ritueel plaats, waarbij de pagode wordt omwikkeld met een breed oranje lint door tientallen mensen, voorafgegaan door trommelaars en een trompettist.

Zie hier voor een filmpje.

Film: zie hier en hier.

We lopen terug naar het tempelcomplex. Rijen geduldige mensen met offerandes, staanders met wierookstokjes, soms luidt er een grote bel en tegelijk tientallen koeiebellen in wat ons de hoofdtempel schijnt.

Ineens houden de rijen halt en wordt er een touw gespannen: een Belangrijk Persoon omgeven door tientallen mannen mag de tempel in. De prime minister mag vóór allen, goed afgeschermd. Wat-ie offert, kunnen we niet zien.

Soms komen er mensen uit de tempel die beginnen met uitdelen. Ook wij krijgen wat aangeboden: banaantjes, druiven, zoetigheid.

We lopen al die tijd wat onhandig met onze schoenen en hoofddeksels in de hand, en ik worstel met mijn sarong, die soms afzakt.

We blijven tot ongeveer 9 uur. Op de terugweg weten we nog wat lekkers te kopen en daarmee voeden we ons op het balkon van onze hotelkamer, met uitzicht op de rijstvelden.

Terug in Sunill's Guesthouse wacht ons een onaangenaam e-bericht: Agoda bericht me dat het geboekte verblijf in Puranagama Ecolodge helaas niet doorgaat, want 'fully booked'. Men biedt ons twee alternatieven, beide toeristenhotels van het soort dat we niet prettig vinden.

We bellen (via het toestel van Sunill) met Puranagama.
Gebeld met Puranagama: ja, sorry, we zijn 'closed down due to renovation'. Want de daken waren lek. En 'we informed the booking sites long ago, they should know and we asked to remove us from the lists.'
Niks 'fully booked' dus. (Wel een pittig berichtje naar Agoda, uiteraard.)
Hij zei ook nog dat Puranagama door vrijwilligers gerund werd en dat de opbrengst naar de lokale bevolking ging. Of hij dat bedoelde als een verklaring voor het achterstallig onderhoud of wellicht de teloorgang, werd me niet duidelijk.

Wij overleggen. We kunnen via Booking iets anders zoeken (Agoda komt even niet in aanmerking...) of er heen gaan en op de bonnefooi iets vinden, ons met een tuktukje langs plekken te laten voeren. De ervaring heeft ons inmiddels geleerd dat er altijd iets te vinden is. Maar wat en waar, dat is vers twee.

We besluiten toch iets op Booking te zoeken, en komen terecht bij King's Elephant Cabana's and Restaurant. Ook dicht bij de lagune, in de buurt van waar we eerder hebben gezocht, niet pal in het centrum. Geen recensies, maar de plaatjes ogen sympathiek. Goedkoop, hetgeen, o ironie, ons wantrouwen opwekt. We wagen het er op en boeken meteen voor 4 nachten.